Baśń dla informatyków

Gdzieś, daleko stąd, za siedmioma górami i siedmioma lasami istnieje magiczne królestwo. Kiedy mieszkańcy tego cudownego państwa zabierają się za tworzenie oprogramowania to klient zawsze wie, czego potrzebuje, programiści zawsze wiedzą jak to napisać i nic nie zmienia się po drodze. Kraina ta usiana jest kaskadami (ang. Waterfall), gdzie woda, zwykle spływająca w dół, nie miała problemu żeby czasami płynąć też pod górę.

Królestwem tym władają potężni magowie, znani jako kierownicy projektów, którzy przy pomocy swoich różdżek mogą zmieniać rzeczywistość. Ich moce są nieograniczone, mnie udało się zebrać jedynie kilka najczęściej używanych przez nich czarów:

  • Oszacowania-w-zobowiązania (Estimates-2-Commitments) – zamienia to co nam się wydaje w rzeczywistość. Dzięki temu nawet w przypadku bardzo złożonych projektów można bez problemu podać datę dostarczenia produktu z dokładnością do dnia, a nawet godziny.
  • Założenia-w-rzeczywistość (Assumptions-2-Reality) – czar konieczny do rzucenia poprzedniego. Zmienia rzeczywistość, tak aby wszystkie założenia zrobione na początku projektu były prawdziwe.
  • Z-górki (No-More-Problems) – w przypadku jakichkolwiek opóźnień (które oczywiście się nie zdarzają) czar ten gwarantuje, że od teraz będzie łatwiej, nie będzie więcej problemów, a zespół będzie tworzył oprogramowanie zdecydowanie szybciej. Odmianą tego czaru jest Nadgonimy-w-trakcie-testów (We-will-make-it-during-testing)
  • 110% (WorkHarder) – ponieważ większość pracowników nie wie, że ma pracować, rolą kierownika jest uświadomienie im tego faktu i uzyskanie 110% utylizacji każdego z pracowników
  • Bądź-Zmotywowany (Become-Motivated) – tylko dzięki temu potężnemu zaklęciu informatycy mogą odczuwać przyjemność z wykonywanej pracy i być zaangażowanym w przypisane im zadania. Niezbędnym składnikiem tego czaru jest pizza i piwo.
  • Odpędzenie-Zmian (Turn-Changes) – czar stanowi skuteczne zabezpieczenie przed pojawieniem się jakichkolwiek zmian w wymaganiach. Potrzebny składnik to księga procesu zarządzania zmianami (im grubsza, tym lepszy efekt).
  • Życzenie (Wish) – ten najpotężniejszy czar spełnia każde życzenie kierownika projektu. Efektem ubocznym jest postarzenie się maga o pięć lat oraz utrata jakiegokolwiek życia prywatnego przez wszystkich uczestników projektu.

Co jakiś czas ci magowie przedostają się do naszego świata. Można ich spotkać biegających od projektu do projektu, machających swoją różdżką i wykrzykujących swoje zaklęcia. Część z nich zauważy z czasem, że nie żyją już w magicznym świecie. Pozostali żyją w swoich magicznych wieżach opracowując nowe, potężne czary. I żyją długo… i nieszczęśliwie.

Czy Ty też spotkałeś mieszkańców tej magicznej krainy? A może znasz jakieś czary, o których nie opisałem? Jeżeli tak, to napisz do mnie, razem stworzymy kompendium wiedzy magicznej.