Jak zbudować dobrą wizję produktu?

Aby stworzyć dobrą wizję produktu musisz spojrzeć na swój produkt z różnych perspektyw.  W dzisiejszym blogu kilka narzędzi, których możesz do tego użyć.

Tworzenie wizji to proces kreatywny, więc wyłączamy wewnętrznego krytyka (przyjdzie na niego czas później) i wsiadamy w wehikuł czasu. Wyobraź sobie, że…

Elevator Pitch, czyli rozmowa w windzie

Pierwszy przystanek to twoja rozmowa sprzedażowa. Twój produkt jest gotów, a ty szukasz dla niego klientów. Teraz masz życiową szansę. Wsiadasz do windy z potencjalnym klientem lub inwestorem. Co to za człowiek? Gdzie jest ta winda? Masz 10 pięter na to, żeby zainteresować go swoim produktem i przekonać do inwestycji. Twój potencjalny klient to zapracowany człowiek. Nie możesz umówić się z nim na kawę ani nawet przejść się schodami. Masz do dyspozycji tylko 60 sekund w windzie i to co masz aktualnie przy sobie (raczej nie zdążysz odpalić laptopa z 50 slajdami prezentacji).

Żeby nie pominąć żadnego ważnego elementu Geoffrey Moore zaproponował następujący format:

Dla (kto jest klientem?), który (co potrzebuje?) (tu nazwa twojego produktu) jest (kategoria produktu), pozwalającym na (główna zaleta).

W odróżnieniu od (nazwa głównego konkurenta), nasz produkt jest (cecha odróżniająca).

Oczywiście nie chodzi o to, żeby użyć ściśle tego formatu a o to, żeby nie pominąć żadnego z elementów i zachować ich kolejność/ważność.

Profesjonalny elevator pitch może wyglądać tak

<div class="embed-responsive embed-responsive-16by9">
  <iframe class="embed-responsive-item" src="///www.youtube.com/embed/i6O98o2FRHw" allowfullscreen></iframe>
</div>

ale może również tak

<div class="embed-responsive embed-responsive-16by9">
  <iframe class="embed-responsive-item" src="///www.youtube.com/embed/3eVU_-o5k-E" allowfullscreen></iframe>
</div>

A jak go już napiszesz to idź go testuj i poprawiaj.

Pudełko Produktu

Wyobraź sobie, że Twój produkt wszedł na rynek. Elegancko zapakowany stoi na półce sklepowej. Co to za sklep? Na której półce stoi? Jakie inne produkty stoją wokół? Wiesz już? To teraz usiądź i zaprojektuj to pudełko. Zastanów się co na nim umieścisz? Na co zwróci uwagę Wasz użytkownik i klient? Co Cię wyróżnia? Nie zapomnij umieścić na swoim opakowaniu:

  • Nazwy produktu
  • Grafika, która pobudzi skojarzenia (niekoniecznie logo)
  • 1-3 najważniejszych cech

Możesz pokusić się, by dodać z tyłu funkcje i wymagania.

Uważaj tylko żeby nie wpaść w taką pułapkę

Artykuł branżowy

Nasz wehikuł czasu jedzie dalej. Wyobraź sobie, że produkt jest już na rynku i cieszy się wzięciem. Właśnie ktoś napisał o nim artykuł. Gdzie ten artykuł umieszczono? Czy to konkretny portal internetowy czy czasopismo, a może jest to wywiad w programie telewizyjnym? Kto o Twoim produkcie mówi? No i najważniejsze co mówi? Jakie zalety podkreślił autor? Dlaczego go rekomenduje? Ołówek w dłoń i pisz artykuł, który chciałbyś przeczytać za rok, może dwa.

Oczywiście to tylko przykłady narzędzi których możesz użyć. Każde narzędzie coachingowe, które pozwoli Ci zanurzyć się w przyszłość świetnie sprawdzi się w tej sytuacji. Nie krytykuj podczas tworzenia wizji, na to przyjdzie czas później.

Teraz zbierz swoje notatki z przyszłości. Spójrz na nie w sposób analityczny. Jaki obraz Ci się pojawia? Co jest kluczowe dla Twojego produktu? Co jest jego wyróżnikiem? Z kim będziesz konkurował? Z tych elementów zbuduj swoją wizję. Rozbierz ją na elementy składowe i sprawdź czy nadal ma sens. Roman Pichler zaproponował taką kanwę do analizy wizji produktu. https://www.romanpichler.com/tools/vision-board/.

Nie wyrzucaj swoich notatek. Jeszcze Ci się przydadzą podczas szukania inwestorów i projektowania produktu.